середа, 5 листопада 2014 р.

Методичний кошик

  Урок з світової літератури в 10 класі  
Тема:  Морально-етичні і філософські проблеми в романі О.Уайльда   
            «Портрет Доріана Грея»
Мета: допомогти учням  осягнути важливі морально-філософські, етичні проблеми, втілені в романі О.Уайльда; спонукати їх задуматись над актуальністю питань, піднятих письменником; стимулювати творчі здібності, вміння аналізувати і узагальнювати; виховувати найвищі моральні людські якості.
Тип уроку: урок - дослідження
Обладнання: портрет письменника, презентація до творчості, висловлювання з Біблії, музичний супровід – Л. В. Бетховен «Місячна соната».
Для того, щоб завантажити презентацію з теми, перейдіть по цьому посиланню:
http://ifolder.com.ua/9fkgpogb6o71.html
                                                 Епіграфи :
Краса… Вона робить принцами тих, хто її має…
                                                                                О.Уайльд

                   Краса душі надає чарівності навіть кволому тілу.
Потворність душі кладе свій відбиток
                            навіть на найдосконаліше тіло.
Г.Лессінг

Добра, якого хочу, не  роблю,
а зло, якого не хочу, роблю.
Якщо ж роблю те, чого не хочу,
вже не я роблю те, а гріх, що живе в мені.
Послання апостола
Павла до римлян 7, 19-20

Хід уроку
1.     Організаційний момент.
2.     Мотивація і актуалізація навчальної діяльності
·        Вчитель читає вірш І.Ратушинської «Шлях до Бога»

 Под свободными сводами вечными,
босиком по пыльным дорогам,
с обнаженно дрожащими свечками
люди ищут доброго Бога.
Чтобы Он пожалел и понял
сквозь убийства, бред и обманы,
чтобы Он положил ладони
         на висок, как на злую рану,
чтоб увидел кричащие лица,
темень душ и глаза без света,
чтоб простил дурака и блудницу,
 и священника , и поэта.
Чтобы спас беглеца от погони,
чтобы дал голодающим хлеба…
Может Бог – это крест на ладони?
Может Бог – это звездное небо?
Как к нему отыскать дорогу?
Чем надежды и боль измерить?
Люди ищут доброго Бога.
Дай им бог найти и поверить?

Вч. - Задумались над рядками?
      - Як часто ми звертаємось до Бога?
      - Коли  Він нам потрібний?

Сьогодні на уроці до нас повинно прийти усвідомлення того, що людина за кожен проступок повинна відповідати перед своєю совістю.
 Ця спроба буде зроблена  буде зроблена через призму романа О.Уайльда «Портрет Доріана Грея».
Звернемось до епіграфа.  Наскільки актуальні ці слова для кожного із нас?
Чи здатні ми розібратись у своїх поступках, усвідомити власну гріховність?
(оголошення теми уроку)
Вч.: На попередніх уроках ми розглянули життя і творчість відомого англійського письменника, його естетичні погляди. Для того, щоб говорити нам з теми, зробимо ще одну спробу уявити, яким же він був – епатажний, скандальний, бездоганний, геніальний О.Уайльд.
Слайд 1 «Оскар Уайльд нагадує красиву, страшну орхідею. Можна говорити. що вона – отруйна і чуттєва квітка, але це КВІТКА, вона красива, вона квітне, вона радує…» (К. Бальмонд)
«Істинні в житті людини є не справи, а легенди, які її оточують. Ніколи не слід руйнувати легенд. Крізь них ми  можемо смутно розгледіти справжнє обличчя людини.» (О.Уайльд)
На дошці ми бачимо портрет письменника, який намалювала учениця 10 класу.  Давайте, використовуючи метод «акваріуму» створимо колаж, в результаті якого з’явиться,  через вами підібрані символічні зображення, легендарна постать О. Уайльда. Увага на презентацію.
Вч. О.Уайльд одноосібно здійснював революцію в англійському суспільстві – революцію в моді.  Уайльд і життя, і літературу сприймав як МИСТЕЦТВО. Завдання письменника він вбачав в тому, щоб стати творцем життя. Тому біографія самого Уайльда схожа на легенду, що ожила. Оживляйте зараз сторінки його життя, що здались вам неймовірними. А Сашко вам допоможе.
(Виступи дітей згідно презентації, Діти на екрані бачать малюнок-символ, розуміють про який епізод із життя йдеться, виступають і біля портрету чіпляють своє бачення через символ цієї сторінки з життя митця
-  Епотажність
- Ірландія
- родина
- Оксфорд
- США
- сімя
- дендіз,.естетизм
- відносини з сином маркіза
- в’язниця)
Слайд2
Сонет Ігоря Северяніна «Оскар Уайльд»

Оцінку створеного.
 Вч. О.Уайльд – легенда довжиною в 47 років.  Що за ним криється: вершина слави і безодня падіння, насолода життям і пекельні муки, загальне визнання і демонстративне забуття, прекрасне і потворне… Усе було в долі  Короля життя, Принца Парадоксу.
 Всі життєві принципи віддзеркалились в його творчості. Давайте їх зараз згадаємо.
 Слайд 3 – « Естетичні принципи О.Уайльда». Отже, письменник пройшов шлях своїх героїв. усі вони були його двійниками. Шлях падіння Доріана Грея – шлях падіння Оскара Уайльда.
Проблемне питання:
Давайте подумаємо, який принцип викликає найбільше суперечок? (принцип гедонізму- насолоди).
А хіба погано насолоджуватись життям? Що в цьому забороненого? Насолоджуватись красою природи, мистецтвом, гарною музикою, танцями, співом. адже в нашому житті так багато повсякденного. тому уайльдівське бажання повернути радість утіх можливо не таке й погане?
(- культ насолоди, якщо він обмежується моральними принципами, є, на мою думку, небезпечним тому, що легко може призвести людину до загибелі.
-Уайльд – теоретик естетизму, закликає відкинути мораль і залишити насолоду. І трагедія людини в тому, що гедонізм вступає в суперечку з моральністю, бо що, як не мораль, примушує замислитись над стражданнями інших людей і соромитись своїх насолод у той час, коли хтось страждає.)
Вч. Як же філософія насолоди впливає на духовний світ людини, що з нею трапиться, коли настане перенасичення, коли буде вичерпаний запас насолод, які придумала собі молодь.
простежимо за долею Доріана: коли розпочалась руйнація його душі, як це проходило, і як він сам перетворився на ОДИН ВЕЛИКИЙ ПОРОК.
  Робота з текстом №1
«Ледве скинувши оком на портрет, він мимохідь ступив крок назад і аж зашарився от задоволення. У погляді його заіскрилася радість. немовби він уперше впізнав себе. Юнак стояв непорушний і зачудований… Свідомість власної краси спала на думку Доріана, як одкровення. Він ніколи не помічав її раніше! І ось зараз, коли він стояв, удивляючись у відбиття своєї вроди,в його свідомості вияснив увесь глибокий сенс слів Безіла. Так прийде день, коли його обличчя зморщиться й висохне, очі потьмяніють і втратять барви, стан буде зігнуто і поневічено. Померхнуть червоні уста, злиняє золото волосся. Життя, творячи йому душу, спотворюватиме його тіло. Його стареча незграбність викликатиме тільки відразу і огиду».
-         Що зрозумів Доріан, дивлячись вперше на свій портрет?
(усвідомлення своєї краси)
Вч. За свою молодість він готовий був віддати душу!
Слайд 4  «Мотив продажу власної душі» (дослідження)
·        Оноре де Бальзак «Шагренєва шкіра»
·        М.Гоголь «Портрет» (мотив таємничої залежності долі людини від портрета чи речі, які дають містичну владу над світом і робить рабом власника)
·        Й.Гете «Фауст» ( у сюжеті є схожі риси з легендою про Фауста, у героєві яскраво проявляються риси нового Фауста. Як і Фауст Доріан отримує вічну молодість. Мефістофель – лорд Генрі (ідея насолоди перетворила юнака на чудовисько). Образ Маргарити – невинної жертви кохання – близький до образу Сібіл Вейн, а брат Валентин, що прагнув помсти за смерть сестри, - до образу Дж. Вейна)
·        Е.Т.А. Гофман «Малюк Цахес на прізвисько Циннобер» (в цьому творі прослідковується мотив подвійного існування героя, який має одне – моральне обличчя для людей і зовсім інше – огидне – для себе).

     Отже, чому сходинка, що мала вести вгору, є рухом вниз?
Слайд 5
!!! За молодість готовий продати душу – перша сходинка падіння – усвідомлення власної краси
-         Чому людина так легко розлучається з душею?
 (спочатку Доріан не усвідомлював своєї краси, до того ж і у житті він практично не цікавився нічим; чистота його зовнішності перебуває у гармонії і з «чистою» душею).
1-й парадокс -  Як тільки Доріан усвідомлює, що життя швидкоплинне і його врода згасає – душа і тіло існують окремо одне від одного, але у тісному взаємозв’язку;
-         на красі тіла не відбиваються наслідки вчинків героя, весь тягар несе душа, яка гіршає та потворнішає.

 Слайд 6 «Закони Божі» ( робота над змістом заповідей Закону Божого, їх тлумачення у книзі «Закон Божий»)

-  Яку,на вашу думку, порушив Доріан заповідь?
( друга заповідь – «не роби кумира і всякої подоби з того, що на небі вгорі, або на землі внизу, і що у воді під землею: не поклоняйся їм і не служи їм»)

Вч.: Усвідомлення своєї краси – це вже гординя, а в Законі Божому записано, що горда і марнославна людина надзвичайної думки про свої чесноти – розум, красу, багатство. Горда людина шанує лише тільки саму себе. Свої поняття і бажання вона вважає вищим від верховної волі Самого Бога. Презирливо і з насмішкою вона ставиться до чужих думок і порад, і не відмовляється від своїх поглядів, якими б смішними і неправильними вони не були. Горда і марнославна людина із самої себе (як для себе, так і для інших) робить ідола. Забороняючи ці поради ідолопоклонства, друга заповідь тим самим спонукає до тим самим  спонукає до таких чеснот: безкорисливість та милосердя, стриманість і смирення.
Слайд 7
!!! Друга сходинка падіння Доріана Грея – захоплення бутафорією
-         Що таке бутафорія?
-         Для розуміння цього моменту, ми маємо пригадати історію кохання Доріана Грея до Сибіл Вейн.
-         Чи можна їх життя назвати коханням?
-         Кого він покохав, Сибіл чи те, що було втілено в її образі?
  (він покохав  те море пристрастей і образів, які талановито втілювала Сибіл на сцені. Йому подобалась її гра, костюми, штучні мовлення та погляди. Доріан розлюбив Сибіл в ту мить, коли побачив у ній звичайну людину – не Дездемону, не Джульєтту, а дівчину, яка вже може втілювати чужі пристрасті, бо покохала сама)
     Рольова гра «Розмова Сибіл і Доріана в театрі»
-         Чи можна сказати, що Доріан цим вчинком порушив саму головну заповідь «Не вбий» (так, адже людину можна вбити словом, своєю жорстокістю)
-         А як про це говориться в Біблії?
 (шоста заповідь – «Не вбивай» говорить, що людина буває винною в вбивстві і тоді, коли сама особисто не вбиває, але сприяє вбивству словом, вчинком;
 щоб уникнути гріха проти 6 заповіді, людині необхідно з усіма поводитись лагідно, з любов’ю, миритися із розгніваними, прощати кривди.)
Слайд 8
-         Що робить Доріан, коли дізнається про самогубство Сибіл?
 (вранці наступного дня , коли Доріан сидів за сніданком, до нього зайшов Безіл)
(читаємо уривок зі слів: «- Я такий радий, що застав вас, Доріане…»)
-         Що викликало хвилювання художника в поведінці Доріана? (безсердечність, жорстокість)
-         книга проповідника Еклізіаста, цитата: «Всему свое время, и время всякой вещи под небом:
-         время рождаться, и время умирать;
-         время насаждать, и время вырывать посаженное;
-         время убивать, и время врачевать;
-         время разрушать, и время строить;
-         время плакать, и время смеяться;
-         время сетовать, и время плясать;
-         время разбрасывать камни, и время собирать камни;
-         время обнимать, и время уклоняться от объятий;
-         время искать, и время терять;
-         время сберегать, и время бросать;
-         время раздирать, и время сшивать;
-         время молчать, и время говорить;
-         время любить, и время ненавидеть;
-         время войне, и время миру»
-         Як ви розумієте ці слова?
 ( Місце Доріана в час смерті Сибіл бути поряд, висловлювати співчуття рідним, а він пішов насолоджуватись співом в театрі)
!!!  Отже, 3 сходинка падіння – егоїзм і безсердечність
Слайд 9
!!!4 сходинка пороку – розпуста
-         Як проводить життя Доріан, насолоджуючись молодістю?
(кабаки, розпуста, притони, проституція, наркотики)
Таке життя спотворило будь - яку людину, але змінюється лише портрет. А Доріан – молодий і красивий
Рольова гра «Художник Безіл у будинку Доріана»
-         Що побачив в очах Доріана Безіл? («Боже, перед ким я вклонявся! У нього очі диявола»)
 Робота з Біблією «Розповідь про Садом і Гоморру»
-         Який урок мало винести людство із цієї біблійної історії?
-         (людство також може загинути, як жителі цих міст. Адже сьогодні не завжди люди можуть устояти перед спокусами насолод – кабаки, наркоманія, проституція, СНІД – це Кара Божа)
 Слайд 10
!!! 5 сходинка падіння Доріана – вбивство людини
- Доведіть, що це так.
 (- Доріан порушує 6 заповідь, убиваючи свого наставника, друга, художника Безіла; стає причиною смерті Сибіл Вейн, її брата Джеймса. Шантажує і приводить до загибелі хіміка;
- Життя найбільший дар Божий, тому позбавляти життя себе, або відбирати його в когось іншого – найжахливіший, найтяжчий і найбільший гріх)
Слайд 11
!!!6 сходинка падіння – убивство власної душі, власної совісті
(Людина без совісті і без душі, то не людина, така людина не може існувати)
Слайд 12

-Як ви розумієте слова: «Красу треба шукати в людині»
-Які літературні образи асоціюються  з нашою сьогоднішню темою уроку?
Підведення підсумків уроку, мотивація оцінок

Д/з Написати твір «Кожна людина бачить свої гріхи в Доріанових»

Немає коментарів:

Дописати коментар

методичний кошик

Урок-досл ідження Анна Ахматова «Реквием» 11 клас