четвер, 20 листопада 2014 р.

Виховна скарбничка


Тема: Україна - єдина країна
(урок для учнів 9 класу)
Мета: об’єднати учнів, педагогів, батьків довкола спільної цінності - територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, довести, що непорушними є державний суверенітет, незалежність, територіальна цілісність і демократичні засади державного устрою; розвивати вміння розв’язувати проблеми шляхом діалогу, працювати згуртовано; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю.
Обладнання: пазли «Карта України», презентація «Найкраще місце на землі», презентація «Живописна Україна»,    аудіозапис пісень Д. Луценка,
І. Шамо «Україно, ти  для мене диво», Н. Бучинської «Україна», дитячої пісні «Україно, ми - Твоя надія!»,  Френсіса Гойя «Аіr», кольоровий папір, олівці.

Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава.
Ю. Музиченко
Девіз уроку: «Ми тут. Ми всі. Ми є. Ми гурт. Єднаймося. Ми є той грунт подій майбутніх вирішальних» (М. Вінграновський)

                                                Хід уроку
 І. Організаційний момент.
       Учитель: Доброго дня, дорогі учні! Сьогодні ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими. Вам усміхається лагідне сонце, яке посилає свої промені із синього неба. Немає на світі кращого неба, ніж небо України! Воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від матінки-землі. Як не можна відділити небо від землі, так і не можна відділити Захід України від Сходу, Карпати від Світязя, Чорне море від Дніпра. Бо це все – Україна – єдина, суверенна, незалежна. Але останнім часом нас постійно переслідує думка: чи буде так, чи ні. Яким буде вже завтрашній день нашої України.
-         Вітаю вас із першим уроком вашого першого дня в школі. Пропоную  розпочати його Державним Гімном України «Ще не вмерла Україна».
ІІ. Відкритий діалог.
-         В які моменти нашого життя звучить Гімн України?
-         Як часто ви сьогодні чуєте слова Гімну?
-         Так, сьогодні гімн звучить не тільки на державних урочистостях чи громадських заходах, ця пісня лунає на Майдані, під час народних протистоянь, її адресують військам АТО. Яке значення сьогодні має цей символ держави?
ІІІ. Гронування.
Гімн України
           Державний символ        Урочиста пісня        Вияв громадянської позиції
                         Любов до Батьківщини         Символ єдності       
                                         Незалежність     Патріотизм
ІV. Повідомлення теми першого уроку.
      Гімн, прапор, герб, як символи об’єднання людей, мають сьогодні  велике значення для збереження територіальної цілісності нашої держави, згуртованості  громадян України. Сьогодні на нашому уроці вони  закликають школярів до єдиної теми: 
          «Україна – єдина країна»
      - Поясніть епіграф уроку «Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава» (Ю. Музиченко).
      - Як він  розкриває нашу тему?
      - Сьогодні  ситуація в країні дуже складна. Всі  люди, від дітлахів до старших людей, щиро й болісно переймаються долею України.
V. Доміно.
    - Що для вас є Україна?
    - У кожного  на парті лежить кольоровий папір, напишіть на смужках цього паперу ваші асоціації. 

У К Р А Ї Н А    Батьківщина    рідний дім    країна    домівка    рідна мова     слово культура     родина   символ    лелека    барвінок    калина    Вітчизна жито   рушник   сім’я   воля     суверенітет    незалежність    єдність 
(Під супровід пісні Д. Луценка, І. Шамо «Україно, ти  для мене диво» учні викладають доміно).
VІ . Слово вчителя
    - Сучасна Україна незалежна держава. Розташована у Східній Європі. Має кордони: на північному заході з Білоруссю, на сході з Росією, на заході з Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою. На півдні омивається водами Чорного та Азовського морів. В українських Карпатах знаходиться географічний центр Європи.
    
Учитель. Давайте звернемося до легенди, яка пояснює назву слова «Україна».
Кажуть, коли представники народів прийшли до Бога, щоб визначитися, яку їм землю обирати і як її назвати, коли були призначені французам – Франція, німцям – Німеччина, і коли залишилося тільки двоє дівчат, глянув на них Всевишній і сказав: «Ви – євреї, жили в раю, у вас було все: і достаток, і мудрі пророки, але ви не вміли цього шанувати – то будете відтепер називатися країною Ізраїль, тобто вигнані з раю». Поглянув же на друге вбоге, але горде дівча, і сказав: «А ви – дуже працьовиті і мужні люди. Вам жити в раю і держава ваша називатиметься Україна. Але щоб справді бути такою країною, треба пройти через важкі випробування війнами і холодом, голодом і хворобами, стихіями і всілякими негараздами».
І, напевно, якраз ті випробування переживає зараз Україна.
 У листопаді – лютому 2014 р. відбулась Революція гідності, Майдан.
- На вашу думку, як змінилася свідомість українців, що стало передумовою такої зміни?
- Чи можна було запобігти смерті Небесної сотні?
 27 лютого 2014 р. – дії сепаратистів підтримуваних агресивною Росією проти України, захоплення будівля Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
- Як ви думаєте, чи правомірними є дії РФ?
Ні для кого не секрет, що сьогодні на Сході України йдуть військові дії. Сили АТО намагаються протистояти терористам. Більшість жителів Донецької та Луганської областей виїхали з зони АТО.
- Жителі яких областей України повинні були бути призвані до армії?
Погодьтеся, коли йдеться про честь та гідність твоєї країни, коли ворог посягає на територіальну цілісність, коли раптом виникає гурт зрадників країни, ми не можемо вести дискусії, кому йти воювати. Це – обов’язок кожного. Не залежить це, де ти живеш, де служив, ким працюєш. Тому всі ми повинні бути вдячні тим, хто відстоює право України бути гордою державою, хто захищає вас із нами. Жах лише в тому, що гинуть наші співвітчизники.
Різкими зламами, лихими закрутами
Продирається доля крізь хащі.
Хай груди заквітнуть червоними рутами –
Не втратити честі своєї нізащо!

Там, де з рідними-милими,
Там, де зі своїми хорошими,
Власним розумом, власними силами
Щастя своє збудувати зможемо!

Свій на свого не здійме руку!
Брат на брата не скаже злого!
Прийме удар, піде на муку
Брат за брата, свій за свого.
Тому я прошу пом’янути хвилиною мовчання героїв Небесної сотні і героїв війни на Донбасі. Кожен із них – герой! (Пісня «Гей, плине кача…») Україна – мирна держава, українці – толерантні, ввічливі люди, які з повагою ставляться до будь-якої нації, будь-якої мови, а тому на території нашої держави проживають росіяни, молдавани, поляки, гагаузи, вірмени й багато інших.
У теперішній час у складі України можна умовно виділити низку історико-географічних регіонів, які складались протягом століть під впливом різноманітних факторів: кліматичних, політичних, географічних, історичних, етнічних.
Західна Україна — в широкому сенсі охоплює Галичину, Західну і центральну Волинь, Закарпаття та Буковину — тобто землі, які більшу частину своєї історії до минулого століття знаходились під владою держав — західних сусідів України. Багатством цього регіону є сільське, лісове господарство, видобуток бурого вугілля, нафти і газу; туризм (Карпати, мінеральні води). Основні міста: Львів (промисловий, культурний і духовний центр всієї Західної України), Тернопіль, Івано-Франківськ (Станіслав), Дрогобич, Трускавець, Стрий, Самбір.
Центральна Україна (також «Наддніпрянська Україна»)— східна частина «Старої України». це — живописний сільськогосподарський край дивовижних краєвидів, широких ланів, перелісків і чистих річок між живописних пагорбів. Сюди належить Київщина, Чернігівщина і Полтавщина. Міста: Вінниця, Хмельницький, Кам’янець-Подільський (старовинне місто-фортеця).
Південно-Східна Україна — історичний край держави, заселений українцями переважно протягом XVI–XIX ст. (на відміну від Центральної та Західної України, заселеної корінним населенням ще з давніх часів). Міста є основними промисловими центрами держави: Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк, Кривий Ріг, Маріуполь, Миколаїв, Луганськ. У теперішній час — край розвинутого хліборобства, гірничо-видобувної промисловості (залізна та марганцева руда, вугілля, газ), чорної металургії та машинобудування.
Приазов’я — українські землі вздовж північного узбережжя Азовського моря. У середньовіччі — північна («материкова») частина Кримського ханства, населена кочовиками-ногаями.
І хочеться вірити, що Крим, який зараз вважається територією Російської Федерації, колись до нас повернеться. Адже прожити стільки років одним народом – це має дати свої результати.
 Висновок учителя:
Колосальна і багаторічна справа сучасного державотворення була розпочата на фундаменті, який закладався впродовж віків. За нами – велике героїчне минуле, позначене звитягою і випробуваннями, здобутками і протиріччями, болісними помилками, трагедіями і втратами. І все це – наша історія – провісник майбутньої свободи.

 
VІІ.  Гра «Склади пазл «Моя Україна»
-  Чим багата наша країна, які таланти процвітають на її території, чим дивують широкі простори барвінкової держави ми дізнаємося, склавши пазл  «Моя Україна»
-         Щоб скласти пазли, потрібно виконати певні завдання.

І пазл – географічний.
Географічна вікторина «Найкраще місце на землі».
За словесними описами відгадати географічні об’єкти нашої країни.
1.     Це дивовижна перлина в дорогоцінному намисті української природи. Від самого звучання цього слова віє чимось таємничим та незвичайним: легендами, переказами, піснями Величні картини незайманої природи, дзвінкі потоки, стрункі смереки та цілюще повітря нікого не залишить байдужими. Зиму в цій місцевості можна відчути по-справжньому, її можна навіть торкнутися руками. Величезні сніжні вали, білі шапки на деревах і гори, безкрайні гори з острівками соснового лісу, вдягнутого в біле.                                                                                                                                                                        
                                                                                                          (Карпати)

2.     Найбільше і найглибше озеро природного походження в Україні. Середня глибина  водоймища – 7 м, максимальна – 58,4 м. Входить до групи Шацьких озер, які мають льодовикове походження. Озеро живлять артезіанські джерела. Уздовж майже всієї берегової смуги ростуть ліси. Поєднання надзвичайно прозорої води та чистого, напоєного ароматом хвої повітря створює умови для незабутнього відпочинку.
                                                                                           (Озеро Світязь)

3.     Єдина в Європі ділянка степу, якого ніколи не торкався плуг. Територія близько 11 тисяч гектарів є ареалом для кількох сотень видів рослин, тварин, птахів (деякі з них занесені до Червоної книги України). Тут в умовах, наближених до природних, утримуються табуни диких копитних з різних континентів. У заповіднику збереглися стародавні кургани та кам’яні скіфські баби.
                                               ( Біосферний заповідник «Асканія-Нова»)
4.     Це надзвичайне місце, де навіть взимку можна відчути тепло і затишок, потужну енергетику віковічних гір. Робота хвиль та вітру створює химерні вигини скель, які під білим. сніговим покровом здаються чудернацькими скульптурами давнього майстра. Зимові гори зачаровують своєю тишею та неспішністю – немов у глибокій задумі стоять віковічні сосни, ялиці, буки та ясени.                                                                                                                                                    
                                                                                                                (Крим)
5.     Це унікальний природний ландшафт, створений виходами південних відрогів прадавніх гір, які утворюють скелі, каньйони та пороги Південного Бугу та його приток. Тут розташована одна з найкращих у Європі природних трас водного слалому. Мальовничий Куточок Миколаївщини з численними археологічними пам’ятками і багатою природою має славне козацьке минуле.
         (Регіонально – ландшафтний парк «Гранітно-степове Побужжя»)
6.     Унікальна пам’ятка геологічного минулого, аналогів якій у світі немає. Тільки тут злітають до неба вапнякові гори-стрімчаки, народжені в глибинах прадавнього Сарматського моря, води якого 15-20 мільйонів років тому вкривали Поділля. У найвищих точках скеляста гряда сягає 443 м над рівнем моря. Водночас тут відображена вся зональність України – ліс, степ, лісостеп. Наявність старих лісових масивів та карстових печер сприяє поширенню хижих птахів та кажанів. Велику цінність національного природного парку становить запас мінеральних вод.                                                                                                                                                 
                                                                                     («Подільські Товтри»)

ІІ пазл – історичний.
Історичне навіювання «Якби я був (була) князем,гетьманом, кошовим…»

Гумористична пауза.
Байка Леоніда Глібова «Бджола і мухи».
Хтось Мухам набрехав,
Що на чужині краще жити,
Що слід усім туди летіти,
Хто щастя тут не мав.
Наслухались дві Мухи того дива
(Про се найбільше Джміль гудів).
— Тут,— кажуть,— доля нещаслива,
Дурний, хто досі не летів!
Покиньмо, кумо, Україну,—
Нехай їй хрін!
Та помандруймо на чужину,
Аж до веселих тих долин,
Де доля кращая витає
І, може, плаче, нас ждучи…
Зими там, кажуть, не буває,—
Гуляй, безпечно живучи! —
Так одна Муха-цокотуха
Базікала з кумою вдвох,—
Коли поглянуть на горох —
Сидить Бджола та мовчки й слуха.
— Здоровенькі були! —
Обидві Мухи загули.—
От добре, що зустрілись з вами…
А нуте й ви збирайтесь з нами! —
На це Бджола сказала їм:
— Шкода! Я рідну Україну
Не проміняю на чужину,
Нехай се щастя вам самим.—
А Мухи разом задзижчали:
— Ось годі, не кажіть!
Жили ми тут — добра не знали,
Бодай би так не жить!
Не то пани, дурні селяни —
Усяке шкодить нам;
Щодня таке життя погане,—
Колись так буде й вам.
— Ні, я сього не сподіваюсь,—
Сказала їм Бджола,—
Мені шаноба скрізь була,
Бо я без діла не тиняюсь.
А вам —
Однаково, що тут, що там,
Ви ні на кого не жалкуйте;
Обридло тут — туди мандруйте
На втіху павукам.
Я про охочих до мандрівки
Давно сказать хотів:
Хто дома зледащів,
Тому не жаль домівки.
Діди мовляли їм колись:
Ідіте, ринде,
Куди інде,—
Нащо ви нам здались?
Там, може, вас не знатимуть,
То й риндою не зватимуть.
1864—1872
ІІІ пазл – видатні  особистості
Бліц-турнір «Знаменитості України»
Учитель ставить запитання, а учні по командах (рядах) дають відповіді.
1.     Чемпіон з боксу (Віталій Кличко).
2.     Перший космонавт незалежної України (Леонід Каденюк).
3.     Чемпіон зі стрибків (Сергій Бубка).
4.     Видатний український  поет, філософ, просвітитель ( Григорій Сковорода).
5.     Геній українського народу (Тарас Шевченко).
6.     Чемпіонка з комплексного плавання (Яна Клочкова).
7.     Засновник «Просвіти» в Миколаєві (Микола Аркас).
8.     Чемпіонка зі спортивної гімнастики (Лілія Подкопаєва).
9.     Перший Президент України (Леонід Кравчук).
10.    Титан української літератури (Іван Франко).
11.     Автор Державного Гімну України (Павло Чубинський).
12.   Абсолютна олімпійська чемпіонка з художньої гімнастики (Катерина Серебрянська).
13.       Співочий ректор (Михайло Поплавський).
14.    У травні 2002 року його ім'я присвоїли київському стадіону «Динамо»
          (Валерій Лобановський).
15.       Найсильніший чоловік України (Василь Вірастюк).
16.       Донька українського народу (Леся Українка).
17.       Режисер першого звукового кіно (Олександр Довженко).
18.   Переможець одного з найпрестижніших музичних конкурсів світу   "Євробачення 2004" (Руслана).
19.    Автор першого літопису  «Повість минулих літ» (Нестор).
20.    Укладач основного збірника  законів «Руська правда»? (Ярослав Мудрий).
21.   Засновники Києва? (Кий, Щек, Хорив та Либідь).
22.    Теперішній український президент (ПетроПорошенко).
23.    Хто охрестив Київську Русь?(Володимир).
24.   Хто був обраний гетьманом запорізьких козаків у 1648 році? (Богдан Хмельницький)
25.    Володар «Золотого м'яча» 2004 — призу, який вручають найкращому  футболісту Європи (Андрій Шевченко)
26.     Український науковець у галузі зварювальних процесів, металургії і технології металів, доктор технічних наук (Борис Патон).
27.   Академік, творець школи кардіохірургів на Україні (Микола Амосов).
28.   Виконавиця ролі Роксолани в серіалі «Роксолана - полонянка султана» (Ольга Сумська).

ІХ. Інтерактивна вправа «Тепло моїх долонь»
-       Цікаво, швидко і вміло ми з вами склали всі пазли і з’єднали воєдино нашу державу. Зробили ми це своїми руками. А що ще наші долоньки можуть подарувати Україні?
-         На аркуші паперу обведіть свою долоньку, напишіть на ній свої побажання і прикріпіть навколо карти України.
(Учитель зачитує всі учнівські побажання)
-         Саме наша любов, добро і піклування допоможуть зберегти єдність нашої держави.

Х. Флеш-моб «Коло єднання».
-         Україна потребує вашої енергії та молодечого запалу, вашої праці і любові. Сьогодні ви – ще школярі, але вже у цю мить ви є громадяни, які не байдужі до всього, що відбувається в рідній домівці, громаді, Батьківщині. Для вияву вашої громадянської позиції пропоную взяти участь у флеш-мобі «Коло єднання»
(Учні, вчитель утврюють спільне коло, виголошуючи гасло уроку - «Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава»).


                              Відкритий захід на патріотичну тематику
«З Україною в серці…»
·         Відео «Новий день…»
·         звуки метронома
Тим, хто в боротьбі за волю кращу долю не дожив до сьогодення – ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ
Цвіту нації нашого народу, його славним синам і дочкам – героям України - ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ
Тим, за ким майбутнє неньки – України і хто не хоче бути  байдужим до несправедливості  і неправди - ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ
маленький українець
Хто ти? Квітуча. прекрасна, чарівна
очі, мов небо,  ясні, голубі.
Хто ти? Немов веселкова царівна,
хто дарував ці прикраси тобі?

маленька українка
Я – Українка. Твоя Батьківщина.
Сонце твоє, твої ріки й поля.
Я – українка, і завше, і нині-
Небо твоє, твоя рідна земля.

1 в.
Україна – країна трагедії і краси, де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради довгої вікової боротьби  за волю.

2 в.
 Шлях України позначений високими степовими могилами та прекрасними піснями, через які передається з поколінні в покоління історична правда про народ, його прагнення та заповіти.
Вч.
  Такого тривожного і разом з тим героїчного року  історія нашої незалежності ще не знала. Кожен українець відчув ціну власної самостійності, миру, спокою у революційне і воєнне лихоліття.
   Наші серця відчувають велику потребу говорити про це, бо ми – патріоти, ми – майбутнє України. Це потрібно сьогодні як хліб, вода, повітря.
    Отже, до вашої уваги усний патріотично-літературний журнал «З Україною в серці…»

3 в.
Люблю тебе я, мила Україно!
і все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я буду вчитись в школі на відмінно,
щоб мною ти пишатися могла.

4 в.
Люблю твої ліси, струмки, джерельця
і все – усе, що є в моїм краю!
Тепло долонь, і розуму, і серця
 я Україні млій віддаю.

5 в.
Тривожні часи наступили. Боротьба за справжню незалежність тільки розпочинається і вартує не тільки щирого патріотизму і любові до неньки-України,а й власного життя.

6 в.
Стривожене материнське серце, безсонні ночі, гіркі сльози. Знову оплакують вірних синів вітчизни. Головний майдан країни тримає іспит за право бути справді незалежним і вільним.

відео «Мамо не плач» (хлопець з гітарою і телефоном на сцені пише смс)

Син
Знають діти домашню адресу
для листів, телеграм і дзвінків.
Пишуть мамі чіткі «есемеси»,
що приходять щодня від синів:
«В мене, мамо, усе пречудово,
на майдані ми всі , як сім’я,
Варта наша є цілодобова,
а хто ж, мама, тоді, як не я…
Я не мерзну, повір, завжди ситий,
Бутерброди, кавуся і чай,
будем скоро усі краще жити,
посміхнеться усім рідний край.
я до хати новую невістку
приведу на утіху тобі…
Тож, бувай, до наступної вістки,
не карай своє серце в журбі…»
…Затремтів, задрижав, як осина
телефон у жіночій руці:
на екрані – то вістка від сина,
а в мембрані – то голос чужий.
«То ви мамо? Новин від дитяти
не чекайте, бо… сина нема…»
Заніміла згорьована мати,
 а на серці не холод – зима… (телефонні гудки)

Мати
Птаха-жайвір затримався в небі
 для початку, здавалось, на мить.
Його пісня в постійній потребі
 над ланами гостинно бринить.
Материнська печаль вже снопами
 в чистім полі віншує жнива,
жайвори були вчора синами
 і лунала їх пісня жива.
З-понад хмар звуки ті солов’їні
заспокоюють серце вгорі,
щоб жили ми у мирній країні,
щоб не плакали більш матері…


1 в
Складною і бурхливо була твоя доля , рідне земле! Топталися по тобі орди чужинців, ворожі пазурі роздирали твоє тіло. Дітей твоїх вели загарбники у неволю. Над тобою свистіли гостродзьобі стріли, чорною смертю дихали гармати, вирували нескінчені битви за твою честь і свободу.

2 в.
Україна моя починається
там, де доля моя усміхається,
І як небо, як даль солов’їна
не кінчається Україна!

3 в.
Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ми вперше побачили світ…

4 в.
А з мами починається життя, з мами починається колискова пісня, з мами починається батьківщина. Скільки теплих слів сказано про маму, скільки написано віршів, пісень! Матінка, мамо, ненько…Що є святішого за ці слова? В усі віки її звеличували, обожнювали. Немає любові сильнішої за материнську, немає ніжності ніжнішої від ласки мами. Світ існує лише тому, що існує материнська любов.

 
           відео про маму
                   Вч.
     Батьківщина починається з маминої колискової, її ласки, турботи і безмежної любові, що множиться в серці дитини. На світі немає пам’ятника мамі, а і не потрібно, бо  вона продовжує жити в серцях своїх дітей вічно... Скількох героїв народила наша земля!!! Героїв, що поклали свої буйні голови за мам, братів, сестер, рідну землю, героїчно, безкорисно в ім’я свободи, незалежності, справедливості...
Відео «Пливе кача»
хвилина мовчання

5 вед.
У цім краю з любові терпне серце,
Тривога світла доторка плеча.
Тут синім оком лісове озерце
проводить в даль скороминущий час.
Де материнки незбагнені чари,
Отут мій дім, отут моя земля.
6 вед.
Колосся піднімаються до хмари
під самий обрій пролягли поля.
Земля тремтить у сонячнім промінні
вже будить зайчик сонячний дуби.
…Лиш тут відчула я земне тяжіння,
лиш тут я можу мріяти й любить.
1 вед.
Краю мій рідний, земля колискова! Із садами вишневими і соловеями співучими, вербами кучерявими і лелеками білокрилими, росами голубими й райдугами семицвітними.
2 вед.
Із золотими китичками хмелю і червоними китягами калини, з хлібом-сіллю гостинними і людьми працьовитими, ланами широкими і небом блакитним присягу прийми від нас, що оберігатимемо тебе. Як тебе такою не любити, земле моя, моя Батьківщина!!!!
пісня «На Україну повернусь»
3 вед.
Пам'ять- це те, що не дає забувати про рідних, народ, його історію ні в хвилину щастя, ні в хвилину печалі чи горя.
4 вед.
Людина не може називатися людиною, якщо вона не має  ні мови, ні  пісні, ні землі, ні  роду, ні пам’яті.
5 вед.
Пам’ятаємо про нинішні фронтові будні, які відкрили нам очі на тих «воріженьків у власній хаті» про яких писав Великий Тарас. Пам’ятаємо про тих славетних героїв України, які поклали свої буйні голови, захищаючи нашу свободу, батьківщину і наших матерів.
відео «Никогда мы не будем братьями…»

Молитва за Україну
(Для відкриття презентації перейдіть за цією адресою http://www.ifolder.com.ua/1r817tjbsy8y.html)


Немає коментарів:

Дописати коментар

методичний кошик

Урок-досл ідження Анна Ахматова «Реквием» 11 клас